Thuiswerkinfo.nl is een website die gericht is op verschillende doelgroepen, hieronder vallen ook ondernemers, ZZP’ers en anderen die vanuit huis hun primaire verdiensten verkrijgen. Ben je zelf een ondernemer? Deze blog geeft je een paar leuke ideeën en tips voor professionele verpakkingen, of het nu gaat om dozen of enveloppen.

Tip #1: Ken je merkidentiteit

Je verpakkingsontwerp moet zodanig zijn dat het je product positioneert in de markt. Je verpakking is het eerste contactpunt van de consument met je product. Je moet een duidelijk inzicht hebben in je merk om ideeën voor verpakkingsontwerp te krijgen. Wie is je potentiële doelgroep? Wat is de filosofie van je merk? Verpakkingen spelen een zeer belangrijke rol in het onderscheiden van je product van soortgelijke producten in de markt. Zorg ervoor dat je verpakkingsontwerp consistent is met je merkidentiteit. De kleur, grootte, vorm en materialen in je verpakking moeten in overeenstemming zijn met de identiteit van je merk.

Tip #2: Ontwerp met vorm en functie

Een verpakkingsontwerper creëert een goede balans tussen de uitstraling van het schap met een creatief verpakkingsontwerp en het behoud van het functionele aspect van veiligheid en bescherming van het product op het schap. Wanneer je je product naar een retailer vervoert, moet het in dezelfde staat aankomen als waarin het je werkplek heeft verlaten. Anders zullen de retailers de kosten van het beschadigde product van jouw factuur aftrekken. In het geval van voedselverpakkingen moet een duidelijke boodschap van functies en voordelen die gemakkelijk te zien en te begrijpen zijn.

Tip #3: Wees eerlijk

Verpakkingsontwerpers streven er vaak naar om het product zo perfect mogelijk weer te geven. Ze laten rijke, verse kersen zien op vruchtenyoghurt met weinig vruchten. Voor een hoge verkoop en een goed merkimago is het belangrijk dat het product precies is zoals op het verpakkingsontwerp staat weergegeven. Door een product tien keer beter af te beelden dan het eigenlijk is, misleid je de consument, die hoge verwachtingen van je product heeft gekregen. Dit zou uiteindelijk leiden tot teleurstelling bij de klant, gevolgd door slechte verkoopprestaties en een zeer slecht merkimago. Eerlijkheid is het beste beleid. De consument van vandaag de dag wordt niet gemakkelijk voor de gek gehouden. En zelfs als je ze voor de gek weet te houden, zal je merkimago uiteindelijk de prijs betalen. Daarom raden wij je aan om alleen echte informatie te geven op het ontwerp van je productlabel.