Het is een kunst om een goede webshop te beginnen. Je moet aan veel dingen denken, want je wilt niet dat het mislukt. Gelukkig zijn er veel mensen je voor gegaan en zijn door schade en schande wijzer geworden in het wereldje. In deze blog vind je een aantal tips van professionals die het jou een stuk gemakkelijker gaan maken bij het beginnen van een webshop.

Bepaal je doelgroep. Stel je core business vast.

Bij het starten van een webshop is het niet gemakkelijk om direct te weten wat je moet doen. Vaak wil je teveel doen in het begin, terwijl het soms beter is om je aanbod klein te houden. Het is wel iets waar je over na kunt denken, wat ga ik verkopen en wordt het een breed assortiment of niet? Verkoop ik zelfgemaakte producten of koop ik producten in? Dus richt jij je op een brede markt of juist een niche markt? Wanneer je jouw product bepaalt, zul je ook een doelgroep vast moeten stellen. Dan is het belangrijk dat je onderzoekt wat deze doelgroep precies wil. Wat je ook gaat doen, je moet het beter doen dan je concurrenten.

Hoe gaat je webshop heten?

Je product en doelgroep moet helder geformuleerd zijn, maar een goede bedrijfsnaam is ook erg handig. Deze moet gemakkelijk in het oor liggen, simpel te spellen zijn en origineel, zodat hij blijft hangen. Het is belangrijk om te checken of de naam niet al gebruikt wordt. Is hij origineel en past hij perfect bij wat je gaat doen? Ga er dan voor!

Welk systeem ga je gebruiken voor je webshop?

Als de bovenstaande dingen duidelijk zijn, kun je na gaan denken over de software die je wilt gebruiken, waar dus straks je webshop op gaat draaien. Even de opties:

Online webshop kant en klaar

Er zijn een aantal systemen online waar je een webshop mee kunt beginnen. Vaak is het startpakket gratis, maar zijn verschillende uitbreidingen van de online software de dingen waar je geld heen gaat. Vaak zijn dergelijke services in de vorm van een abonnement. Een andere optie is een webbouwer een website voor je te laten bouwen, bijvoorbeeld in het populaire WordPress. Voor een website gebouw door een freelance webbouwer met een eenvoudige interface moet je ongeveer 1500 euro rekenen. Het idee van de kant en klare website is dat je deze direct kunt vullen met de informatie over je producten.

Open source software

Mocht jezelf beschikken over de nodige kennis en kunde over het bouwen van een website (of hier veel interesse in hebben) dan is open source software iets voor jou. De echte experts weten natuurlijk al lang de voordelen van open source software, zoals de mogelijkheid om veel zelf aan te passen aan de software en niet te hoeven werken met een abonnement. Het kan echter wel een behoorlijke uitdaging zijn (tijd en inzet) om in deze materie te duiken. We raden je dan ook aan om goed te kijken waar je interesses liggen en waar je je op wilt richten.

Huisstijl

Bij het bouwen en inrichten van de website met teksten, foto’s en video’s, is het heel belangrijk dat je werkt vanuit een huisstijl. Denk hierbij aan kleuren, lettertype en bedrijfslogo. Denk ook na over zaken als gebruikersbeleving. Een professionele website met een overzichtelijke en eenvoudige interface is erg belangrijk. Klanten moeten direct weten wat je doet en wat ze van je kunnen verwachten.

Bezoekers trekken en behouden

Online handelen is gebruikmaken van Google. Je moet vindbaar zijn en bezoekers naar je website trekken. Door gebruik te maken van SEO, linkbuilding, Google Analytics en AdWords zul je de website van je bedrijf hoger in de zoekresultaten van Google kunnen laten komen. Wanneer je website daarnaast aantrekkelijk en eenvoudig is, uitstraalt dat je bedrijf betrouwbaar is, dan zul je ook zien dat mensen aankopen doen in je webshop. Het is heel belangrijk dat je een goede bezorgservice biedt aan je klanten. Ga je alleen in Nederland handelen of is: ‘Pakket versturen Duitsland’ ook een optie op je website? Zorg ervoor dat de algemene voorwaarden, de garantie en het betaalproces duidelijk zijn.